Mestring - faglig kompetence

Mestring er faglig kompetence

Det betyder noget for vores arbejdslyst, at vi føler os fagligt kompetente. Og det demotiverer os, hvis vi ikke får brugt vores potentiale. Så daler temperaturen på den faglige mestring.

Af Videncenter for God Arbejdslyst

Den faglige mestring kan ses som udgangspunktet for vores mestring i arbejdslivet. Vi er ansat til at udføre et job, som kræver faglige kompetencer og færdigheder. Den faglige mestring handler altså om, at vi føler os kompetente i mødet med de daglige arbejdsopgaver. Den faglige mestring er med andre ord den enkeltes viden og erfaring inden for det fag, han eller hun arbejder i.

Grafik: Faglig mestring

Faglig mestring er kompetence og ekspertise

Den faglige mestring består altså dels af den oplæring og træning, som medarbejderen har modtaget i mødet med arbejdsopgaven, men er samtidig også et udtryk for den faglige kompetence og ekspertise, som den enkelte har. 

Generelt kan vi se, at den faglige mestring betyder meget for vores arbejdslyst. Den har en effekt på 3,9, hvor den sociale mestring til sammenligning har en effekt på 1,7. Samtidig kan vi også se, at danskernes temperatur på faglig mestring er 73. Det er lidt lavere end for både den sociale mestring, som er på 79 og for den personlige mestring, som ligger på 77. Måske er dette et udtryk for, at vi som danskere stiller høje faglige krav til os selv, som vi ikke selv føler, vi lever helt op til?

Vi har brug for at være kompetente

Behovet for kompetence, altså at man føler sig kompetent, er også et af de psykologiske behov som to amerikanske motivationsforskere Deci & Ryan ser som centralt for optimal trivsel15. Det handler ikke om præstationen i sig selv, men i højere grad om at kunne bruge og udvikle sine evner optimalt. Det skal ske på et tilpas færdighedsniveau, hvor man bliver udfordret, men ikke overudfordret så man mister oplevelsen af at være i flow16. I forskernes optik hænger den faglige mestring tæt sammen med den personlige mestring, da oplevelsen af at kunne handle med god effekt har en direkte indflydelse på en selv. Oplever man derimod en manglende faglig mestring, har det en tilsvarende negativ afsmittende effekt på personens oplevelse af at kunne agere17. 

Sammenhæng mellem faglig tilfredshed og arbejdslyst

Her kan vi også i vores undersøgelse se, at kvinder har en lidt højere temperatur på spørgsmålet om at udvikle sine faglige kompetencer i jobbet end mænd har – nemlig 73 vs. 70 point ud af 100. Men uanset om man er kvinde eller mand, så er der en stor sammenhæng mellem at opleve faglig tilfredshed og have en høj arbejdslyst. 

Oplever du i høj eller meget høj grad faglig tilfredshed, så har du en arbejdslyst på 81 point ud af 100. Oplever du slet ikke eller kun i mindre grad faglig tilfredshed, så daler din arbejdslyst til 41. Det er naturligt, at vi som medarbejdere kan blive demotiverede og miste vores arbejdslyst, hvis vi ikke føler, at vi får brugt og trænet vores faglighed, og hvis vi ikke bliver udfordret fagligt.
Grafik: Sammenhæng mellem arbejdslyst og faglig tilfredshed

Vi skal udvikle vores kompetencer

I vores indeksrapport fra 2020 ”Mening – fryns eller nødvendighed” var det tydeligt, at 68 procent af danskerne havde en forventning om, at de fik bragt alle deres kompetencer i spil på jobbet. Men i nærværende analyse svarer 11 procent af danskerne, at de slet ikke eller kun i mindre grad udvikler deres faglige kompetencer. Ligeledes kan vi se, at når vi oplever ikke at få brugt vores kompetencer, så daler temperaturen på faglig mestring til 41, mens den stiger til 85 ud af 100 point, når vi oplever at kunne bringe vores faglige styrker med til bordet. Det understreger betydningen af, at man som medarbejder får mulighed for at bruge sit potentiale. 
Og vi ved, at det betyder noget for oplevelsen af mening i arbejdet, når man får gjort brug af sine kompetencer til gavn for andre1

Når du er demotiveret

Ligeledes kan vi i nærværende undersøgelse også se en tæt sammenhæng mellem at opleve en følelse af mening i livet og score højt på faglig mestring. Faglig mestring har ydermere også en tæt sammenhæng til det at være motiveret i jobbet og brænde for sit arbejde. Når du slet ikke eller kun i mindre grad er motiveret i dit arbejde, så daler temperaturen på faglig mestring til 50. Når du er motiveret, så stiger den faglige mestring til 83. Er du ikke motiveret, så gør du dig måske ikke så umage, og så højner du heller ikke din faglige mestring. Men hvis du omvendt ikke mestrer dine opgaver, så demotiverer det dig også i det daglige arbejde.

Kolleger og leder betyder noget for mestringen

Vores faglighed står aldrig alene, således kan vi også se, at kollegerne har en betydning for vores oplevelse af at kunne mestre. Når vi oplever fravær af sparring og kollegialt fællesskab, så er temperaturen på faglig mestring helt nede på 57. Omvendt er den på 79, når vi oplever, 
at vores kolleger er der, hvis vi har brug for hjælp.
Lederen har også en vigtig betydning her. Oplever du som medarbejder, at din leder ikke værdsætter din arbejdsindsats, så ser vi også en tæt sammenhæng til lederen. Således kan vi også se, at temperaturen på faglig mestring er helt oppe på 79, når du føler dig værdsat. Hvor den er 52, når du slet ikke eller kun i mindre grad oplever værdsættelse af dit arbejde fra nærmeste leder. Lederen og kvaliteten af den ledelse, man som medarbejder udsættes for, spiller i det hele taget en stor rolle i forhold til alle de syv faktorer, vi har identificeret som afgørende for oplevelsen af arbejdslyst2.

Alle tre dimensioner hænger sammen

Men vi kan ikke isolere den faglige mestring fra de to andre dimensioner, personlig mestring og social mestring. For vi befinder os ikke på en øde ø, og vi kan ikke udføre vores job isoleret fra omverdenen. Samtidig har vi heller ikke en faglighed uden, at vi bærer vores personlighed med os. Dette underbygger vores undersøgelse også. Oplever du slet ikke eller kun i mindre grad personligt overskud, når du skal leve op til kravene i dit job, så er den faglige mestring på 52. Oplever du derimod i høj eller meget høj grad personligt overskud, så stiger den faglige mestring til 79.

Derfor giver det mening at tale om mestring i tre dimensioner. Når vi interagerer på en arbejdsplads og skal løse opgaver i praksisfællesskaber, er det nødvendigt at træne vores sociale mestring for at kunne begå os socialt og samarbejde på tværs. Ligeledes er det nødvendigt, at vi er rustet personligt til at kunne håndtere de udfordringer, vi bliver mødt af, når vi skal løse vores faglige opgaver. Det kræver, at vi træner både vores personlige og sociale mestring i samspil med den faglige mestring.

Denne artikel indgår i rapporten "Mestring - pres eller potentiale". Du kan læse hele rapporten her.


1) God Arbejdslyst Indeksrapport: Mening – fryns eller nødvendighed, 2020
2) Se alle rapporter fra Videncenter for God Arbejdslyst samt de syv faktorer