Forandringer: Dét ord må du aldrig bruge
Nyt. En ny iPhone, nøglen til det nye hus eller duften af den spritnye bil. Nyt er godt i den vestlige, kapitalistiske verden. Nyt er derimod yt, når det kommer til mennesker og adfærd. Også ”den nye strategi”, den nye organisering eller den nye arbejdsplan. Det siger Morten Münster. Han er er direktør i The Nudging Company, der er eksperter i at få mennesker til at ændre adfærd næsten ubemærket.
- Når nogen kommer og siger, at nu skal vi lave noget nyt, bliver nyt lig med besværligt i medarbejdernes hoveder. Nyt lyder som om, at det, vi gjorde hele sidste år, var forkert. Det betyder mere arbejde, når noget er nyt, siger Morten Münster.
Om Morten Münster
- Partner i BRO Kommunikation og direktør i The Nudging Company
- Ekspert i adfærdsdesign og nudging, og arbejder med at skabe adfærdsændringer.
Her kan du læse flere af Mortens Münsters pointer om 'fy-ordet'.
Inderst inde vil vi ikke forandringer
Han vil gerne trække tæppet væk under os mennesker og vores tendens til at signalere konstant omstillingsparathed og passion for forandringer. Vi tror, vi vil det, men vores energiregnskab viser røde tal bare ved tanken. Medarbejdere økonomiserer deres energi, fordi der i forvejen er for lidt af den, og den skal bruges på at spise sunde ting, vi egentlig ikke gider, og tale pænt til mennesker, vi egentlig ikke bryder os om. Der er en uendelig lille portion energi til rådighed til nye ting.
- Mennesker elsker at gøre det samme og lave mere af det, de allerede gør. Fordi det er let at gøre det samme. Så når du som leder kommer ind ad døren og siger, medarbejderne skal lave noget nyt, at der er en ny struktur på vej, vil hjernerne automatisk være negativt indstillede, fordi det betyder, at der skal bruges meget energi på det.
Det er ikke nyt, det er bare bedre
En godt udgangspunkt for den leder, der skal kommunikere forandringer, er ifølge Morten Münster at punktere nyhedsboblen, for reelt består de fleste nyskabelser og nye strukturer af meget lidt nyt. Det sted, det virker mest nyt, er i lederens hoved. Og i medarbejdernes hoveder er der omvendt bange anelser og modvilje.Som leder af både små og store forandringer, skal du sige ”I skal ikke lave noget nyt, men noget andet".
- Morten Münster, direktør i The Nudging Company- Som leder af både små og store forandringer, skal du sige ”I skal ikke lave noget nyt, men noget andet”. Det skal være i forlængelse af det, vi allerede har gjort. Alting er ikke vildt, godt og nyt. Prøv at sige noget i stil med ”Vi har kigget på det, vi har gjort op til nu, her er 10 ting, der er gået godt. Nu fortsætter vi på det, vi allerede har gjort”. Når noget er en videreudvikling, så er jeg langt mere motiveret for at ændre adfærd.