To personer er ved at løse en konflikt

Konflikthåndtering på arbejdspladsen

Er jeres konflikt kommet derud, hvor I ikke kan se en løsning? Her får du 7 tips til at håndtere konflikten og finde holdbare løsninger.
Trine Boiskov Hansen

Løs en konflikt på arbejdspladsen med disse syv trin

Har du en konflikt med en kollega eller chef, som er gået i hårdknude? Så brug disse syv trin som et redskab til at løse konflikten.

Grafik der viser de 7 trin til at nedtrappe en konflikt
  • 1
    Bliv enige om uenighed

    Hold et møde. Ikke fordi andre har sagt, I skal det - men helt frivilligt, fordi I gerne vil. Når I mødes og kan enes om at være uenige, er I allerede kommet et godt stykke videre.

  • 2
    Jeg vil gerne løse konflikten

    Giv udtryk for, at du er med på at løse konflikten. Aftal regler for de næste møder, fx at I ikke afbryder hinanden. Det begynder langsomt at gå op for jer, at I begge har et medansvar.

  • 3
    Find dialogen frem igen

    Se sagen fra begges sider. Det kan være svært at sætte ord på negative følelser og lytte: Det, den anden siger, virker urimeligt. Det er fristende at afbryde og give op, men lad være.

  • 4
    Find hovedlinjerne

    Gør klart, hvad essensen i konflikten er. Det er ikke let, men meget effektivt, at I sammen formulerer hinandens standpunkter. Så lav en dagsorden: Hvilke problemer skal vi løse?

  • 5
    Fælles forståelse

    Fælles forståelse er grundlaget for holdbare løsninger. Jeres forskellige standpunkter kan gøre det svært at enes. Det, I kan forvente, er et nogenlunde tilfredsstillende kompromis.

  • 6
    Find mange løsninger

    Lav en brainstorm med løsninger, men lås jer ikke fast på en løsning for tidligt. Dette er den konstruktive fase, men stemningen mellem jer kan stadig gå op og ned.

  • 7
    Lav konkrete aftaler

    I føler jer helt befriede over, at I er blevet enige. Måske er I så lettede, at I glemmer, at den løsning, I vælger, skal være realistisk for begge. Træf derfor helt klare og kontante aftaler. Hvad er det egentlig der sker, når der opstår konflikter på jobbet? Og hvorfor kommer de nogen gange helt ud af kontrol?

Brug dit sprog til at løse konflikten

Den måde vi taler til hinanden på er ret afgørende for at nå frem til en løsning på en uoverensstemmelse eller en konflikt. Sprog kan nemlig virke konfliktoptrappende og konfliktnedtrappende.

Læs mere om, hvordan du bruger dit sprog til at nedtrappe en konflikt.

Eksempler på konflikter på arbejdspladsen

Konflikter på arbejdspladsen er ret almindelige og kan opstå af mange forskellige årsager. Her er nogle eksempler på typiske konflikter, som du kan støde på:

  • Ressourcekonflikter: Når der ikke er nok ressourcer som tid eller penge, og medarbejdere føler sig pressede.

  • Prioriteringskonflikter: Når medarbejdere ikke er enige om, hvad der er vigtigst at få gjort på arbejdet.

  • Personlighedskonflikter: Når medarbejdere, der tænker eller arbejder forskelligt, har svært ved at samarbejde.

  • Ledelseskonflikter: Når der er uenighed mellem medarbejdere og chefer om, hvordan tingene skal gøres.

  • Konflikter relateret til forandringer: Når ændringer på arbejdspladsen gør medarbejdere usikre eller utilfredse.

  • Etiske konflikter: Når beslutninger strider mod virksomhedens regler eller almindelig moral.

  • Konflikter om indsats: Når der er uenighed om, hvor godt en person udfører sit arbejde.

  • Konflikter om kontrakt eller løn: Når medarbejdere og arbejdsgiver fx ikke er enige om betingelserne i en kontrakt.

Løs konflikten inden den udvikler sig

Konflikter mellem mennesker kan hurtigt udvikle sig og blive værre, hvis der ikke bliver taget hånd om den.

Her kan du se, hvordan en konflikt udvikler sig. Og står du selv midt i en konflikt, kan du få blik for, hvilket stadie konflikten er på, og på den måde, have et bedre udgangspunkt for at løse den.

Stå ikke alene med konflikten

Vi anbefaler, at du taler med din leder eller chef om den konflikt, som er opstået.

Konfliktløsning eller konfliktmægling på arbejdspladsen er en del af dit leders ansvar, så vær ikke ked af, at gå til ham eller hende med problemstillingen.

Har du en konflikt med din leder eller chef, som du har brug for hjælp til at få løst, så tag fat i din tillidsrepræsentant, en HR-ansvarlig eller din fagforening.

Ondt i arbejdslivet?

Vores psykologer og psykoterapeuter hjælper dig med at håndtere de udfordringer, du oplever på arbejdspladsen og genvinde din arbejdslyst. Bliv medlem og få en Stress- og trivselssamtale.