Din guide til at lave et godt jobopslag, der kan tiltrække de rigtige ansøgere

Din guide til et godt jobopslag

Her finder du alt du skal bruge for at lave et godt jobopslag og tiltrække de rigtige ansøgere.

Vær skarp på, hvad og hvem du har brug for 

Inden du skriver selve jobopslaget, kan du med fordel forberede dig. Så bliver selve jobopslaget nemlig nemmere at skrive, og det bliver tydeligere for ansøgeren, hvilken type medarbejder du leder efter. 

Sådan griber du det an:

  • Udarbejd en præcis jobprofil: Hvad er det for en stilling, du ønsker en medarbejder til? 

  • Lav en personprofil ud fra jobprofilen. Hvilke kompetencer er nødvendige og hvilke blot rare at få med? 

  • Sæt dig ind i løn og andre goder. Hvad vil/må den rigtige medarbejder koste virksomheden? Du kan fx tjekke lønstatistikker eller lignende for den type medarbejdere, som du forventer at ansætte. 

Skriv jobopslaget 

Når du har styr på formaliteterne, er det tid til at formulere selve jobopslaget. Her får du vores miniguide: 

  1. Skriv så direkte til ansøgeren som du kan. Forestil dig eventuelt, at ansøgeren sidder foran dig og "sælg" jobbet til netop den ansøger

  2. Beskriv jobbet så godt som muligt, i et enkelt ord eller en ganske kort overskrift

  3. Fremhæv det, som du tænker, er det bedste ved jobbet og din virksomhed

  4. Beskriv opgaverne og uddyb gerne hvor meget de enkelte opgaver fylde i forhold til hinanden. Det kan være med til at sikre, at ansøgere matcher det, som du har brug - både fagligt og personligt

  5. Fortæl om virksomheden, og hvad I vil som virksomhed. Har du en hjemmeside med virksomhedens mission, strategier og værdier, kan du passende linke til hjemmesiden i stedet for at bruge plads på det i jobopslaget

  6. Vær præcis med ansøgningsfrist, kontakt ved spørgsmål til stillingen, hvilke bilag du ønsker medsendt (fx CV og eksamensbeviser), om der ønskes referencer, hvordan ansøgningen skal sendes

  7. Angiv gerne forventet proces og tidsplan for ansættelsessamtaler mv. Det virker seriøst, struktureret og ansøgerens forventninger afstemmes. 

Lav tjekliste inden du læser ansøgningerne

Når først ansøgningerne begynder at komme ind, er du klar til næste skridt: jobsamtalerne. Men inden du når så langt, skal du lige have fundet de ansøgere, du gerne vil tale med. 
 
Du kan med fordel lave et tjekskema, hvor du har samlet de væsentligste kriterier. Det kan give lidt overblik, da det ofte vil være uoverskueligt, hvis der er mange ansøgere. 
 
Fra din forberedelse til jobopslaget har du formentlig formuleret de væsentligste kriterier – dem kan du med fordel genbruge i dit tjekskema.  
 
Når hele bunken er gennemgået, kan det være en god ide at læse de 8-10 højst scorende ansøgninger igennem en gang til. Udvælg herefter de 5-6 mest kvalificerede ansøgere til en samtale, hvor de får mulighed for at uddybe deres ansøgning. På den baggrund kan du så vurdere, hvordan de passer ind i din virksomhed.  
 
Det kan være en god ide at få en partner eller en anden person, du har tillid til og fortrolighed med, til at hjælpe med at foretage den endelige udvælgelse af ansøgere til samtalerunden.

Håndterer afslagene

Du skal være opmærksom på, at de ansøgninger, du har modtaget, er et resultat af hårdt arbejde fra ansøgernes side. Ansøgeren har brugt tid på dels at skrive ansøgningen, men også på at researche på din virksomhed. Derfor er det god stil, at du giver alle ansøgere et ordentligt svar på deres ansøgning. 

Det behøver ikke at være en fuld tilbagelæsning på deres ansøgning med et uddybet begrundet afslag, men det er respektfuldt at give forholdsvis hurtig besked til de ansøgere, der har vist interesse for ansættelse i din virksomhed – og gerne med lidt mere information, end at en anden har fået jobbet.

Måske ligger der en kandidat til en anden stilling i bunden af afslag? Så hold bagdøren åben – du ved aldrig, hvad du får brug for af medarbejdere senere.

Bliv godt klædt på til jobsamtalen

Hvilke spørgsmål giver god dialog, og hvilke spørgsmål må du ikke stille?