Opbygning af CV
Et CV indeholder typisk:
Her er 14 punkter, du kan vælge at tage med i dit CV. Klik på hvert punkt for at læse mere om, hvad du kan skrive.
Guide til opbygning af dit CV
Nedenfor ser du 14 punkter, som er godt at have med i dit CV. Under hvert punkt finder du guidelines til, hvad du kan skrive.
Det er vigtigt, at dit CV er overskueligt og KUN indeholder info om dig, som er relevant for det job, du søger. Derfor er det heller ikke sikkert, at du skal have alle 14 punkter med i din CV-opbygning.
Søger du for eksempel job som frisør, er det ikke sikkert, at det er relevant at have punktet med om IT, og har du ikke lavet frivilligt arbejde, så skal du selvfølgelig heller ikke have det punkt med.
Navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse skal fremgå tydeligt. Det kan være en god idé at placere det i enten sidehoved eller sidefod, da det på den måde er på alle siderne.
Har du en hjemmeside eller LinkedIn-profil, kan du f.eks. også linke til den. Mange skriver også deres alder under kontaktoplysninger - gør det, hvis du har lyst.
De fleste skriver enten ‘CV’, ‘Curriculum Vitae’ eller deres navn som overskrift på CV’et.
Foto er ikke et krav, men kan have nogle fordele. Det giver lidt “liv” på et CV, som ellers bare er tekst. Derudover kan det have den fordel, at arbejdsgiveren kan have lettere ved at huske dig fx efter jobsamtalen, når der skal vælges mellem flere kandidater og CV’er.
Sætter du et foto på CV’et, skal du huske, at det skal være professionelt og vellignende – brug ikke feriebilleder eller filtre.
Et resumé (også kaldet profil) er en præsentation af dig selv, hvor du ganske kort opsummerer din erfaring og dine kompetencer. Det hjælper arbejdsgiveren til hurtigt at få et indblik i, hvem du er, og hvad du kan.
Hav i baghovedet, at mange virksomheder starter med at læse CV’et. Derfor skal denne tekst tænkes som en ”appetitvækker”, der giver lyst til at læse videre. Hold gerne resuméet på 5-10 linjer.
Nogle vælger at fremhæve deres personlige og faglige kompetencer på CV’et.
Det er en god idé at gøre det i punktform, men uddyb dem gerne meget kort med eksempler, så arbejdsgiveren kan se, hvorfor netop den kompetence er relevant for den stilling, du søger.
De faglige kompetencer kommer typisk til udtryk under 'erhvervserfaring' - så du kan også vælge at lave et afsnit, hvor du kun fremhæver personlige kompetencer. Gør det, du synes, der giver bedst mening i forhold til den stilling, du søger.
Få hjælp til at finde dine kompetencer her
5.1 Kompetenceafsnit (hvis du laver et kompetence-CV)
Kompetence-afsnittet er det, der er særligt ved kompetence-CV'et. Her lister du dine faglige og personlige kompetencer, som du f.eks. har fået gennem studie, frivilligt arbejde, kurser, fritidsinteresser og erhvervserfaring. Du behøver ikke nævne hvor eller hvornår, du har opnået kompetencerne.
Det er altså, hvad du kan og dine kompetencer, der skal fremhæves, fremfor hvor du har været ansat og i hvilken stilling (som i det kronologiske CV). Udvælg omkring 3-5 kompetencer, som du uddyber.
Eksempel:
Webdesign og udvikling
Design og visualisering – blik for design og konceptudvikling
Udvikling af interaktive brugergrænseflader
Websites – designform og æstetik
Find ud af her, om du vil lave et kompetence-CV eller kronologisk CV
Her skriver du de ansættelser, du har haft, i kronologisk orden efter årstal. Skriv dit seneste ansættelsesforhold først. Skriv både den stillingsbetegnelse, du havde, og arbejdspladsens navn.
Typisk er de seneste 10 år de mest relevante, men hvor langt du skal gå tilbage afhænger af, hvor mange stillinger du har haft, og om de er relevante for den stilling, du søger. Her er det også vigtigt, at du skriver, hvad du har haft af opgaver og ansvar i de forskellige stillinger. Evt. også hvilke resultater du har opnået.
OBS. hvis du laver kompetence-CV: Laver du et kompetence-CV, skal du ikke uddybe din erhvervserfaring. Her er det nok at liste erfaringen, da CV’et eller bliver for langt.
Her skriver du de uddannelser og kurser, du har taget, samt navn på skolen. Hvis du har flere uddannelser og mange kurser, kan det også deles i to separate punkter for at øge overskueligheden.
Under de uddannelser og kurser, som er relevante for den stilling, du søger, er det en god idé at skrive, hvad du lærte, og hvordan du kan bruge det i den stilling, du søger.
Har du lavet frivilligt arbejde, er det en god idé at skrive det i dit CV. Det viser, at du er engageret og tager ansvar. Skriv, hvor du er frivillig (organisation, forening, andet) og nævn gerne, hvad dine arbejds- og ansvarsområder er i det frivillige arbejde, du laver.
Nævn de it-programmer/den software, du er vant til at arbejde med, og det niveau du behersker dem på. Men gør det kun, hvis det er relevant for det job, du søger.
Det er helt fint at nævne en masse programmer eller systemer, som en ny arbejdsgiver muligvis ikke kender til – det gør ikke noget. Formålet er lige så meget at fortælle, at du ikke er it-forskrækket og hurtigt sætter dig ind i ny it.
Du kan bruge disse udtryk til at beskrive niveau:
Kendskab
Daglig bruger
Erfaren bruger
Rutineret bruger
Superbruger
Nævn de sprog du behersker, og gerne hvilket niveau du kan begå dig på. Skriv evt. niveau på både skrift og tale, hvis der er vigtigt, for den stilling du søger.
Du kan bruge disse udtryk til at beskrive niveau:
Kendskab
Godt kendskab
Rutineret
Flydende
Modersmål
Dette punkt er ikke altid relevant, men skal du fx bruge bil i stillingen, er det relevant at skrive, hvilket kørekort du har.
Eksempler:
Truckcertifikat
Hygiejnebevis
Svejserbevis
Førstehjælpskursus
Buskørekort
Fortæl lidt om, hvad du laver i din fritid, og måske om du har børn, er gift osv. Det handler om at give arbejdsgiveren et billede af ’hele dig’ – altså et kort indblik i din person.
Skriv gerne lidt mere end, at du fx godt kan lide at være sammen med din familie og går til gymnastik – det siger ikke meget om dig som person. Skriv fx at du har været aktiv gymnast i din lokale idrætsforening i 10 år, hvor du også er med til at planlægge opvisninger og andre aktiviteter.
Du kan vælge at sætte referencer på dit CV, som virksomheden må kontakte. Her angiver du kontaktoplysningerne på dine referencer, og hvilken relation du har haft til dem, fx tidligere chef eller kollega.
Du kan også vælge at skrive “kontakt mig for kontaktoplysninger på referencer”. På den måde kan du forberede dine referencer, hvis det bliver aktuelt.
Hvis du skriver en reference på dit CV, så husk at aftale med referencepersonen, at de kan blive kontaktet.
Det er en god idé at skrive sidetal på dit CV, hvis nu der skulle gå rod i papirerne hos arbejdsgiveren.
Husk også:
Inden du starter på din opbygning af CV, er det en god idé at afklare, hvilken type CV, du vil lave, da måden det opbygges kan være forskellig. De mest brugte CV-typer er det kronologiske CV og kompetence-CV'et – eller en blanding af de to.
Forskellen på de to CV-typer er ikke stor. Kompetence-CV'et er en slags udvidelse af det kronologiske CV, så de to slags CV indeholder mange af de samme elementer.
CV-skema over forskellen på kronologisk CV og kompetence-CV:
Kronologisk CV | Kompetence-CV |
---|---|
Fokuserer på dine tidligere ansættelser | Fokuserer på dine kompetencer |
Egnet til dig med mange ansættelser bag dig | Egnet til dig med minimal erhvervserfaring (fx nyuddannet) eller dig, der søger job inden for en helt ny branche |
Det mest brugte CV, som virksomheder er vant til at læse | Ikke så brugt CV, og derfor kan det skille sig positivt ud fra mængden |
Overskueligt og giver hurtigt overblik over erfaring | Giver et hurtigt og godt overblik over kompetencer |
Læs mere om forskellen på kronologisk CV og kompetence-CV her
Layout og opsætning af dit CV
Opsætningen af dit CV er vigtig for at gøre det let og overskueligt at læse. Ved at lave et flot layout, kan du også vise dine kreative evner, hvis det er vigtigt for det job, du søger.