Tjek referencer og undgå fejlansættelser
Det skal du være opmærksom på
- Du skal have ansøgers tilladelse til at kontakte tidligere arbejdsgivere eller kollegaer - du må ikke bare kontakte dem ud fra oplysningerne i ansøgerens CV
- Det er helt op til den enkelte ansøger, om du må indhente referencer og hvem du må kontakte
- Det mest almindelige er at tjekke referencer hos den seneste arbejdsgiver
- Overvej værdien af de indhentede referencer og giv eventuelt ansøger mulighed for at besvare dem
Sådan taler du med referencepersonen
Formålet med at tjekke referencer er at få be- eller afkræftet din opfattelse af ansøgeren i forhold til det job, du har tænkt dig at tilbyde vedkommende.
Vi anbefaler, at du holder dig til spørgsmål vedrørende referencepersonens egen relation til ansøgeren. Det kan du fx gøre ved kun at spørge ind til den tidligere arbejdsgiver eller kollegas egen viden om og erfaring med din ansøger.
Det må du ikke spørge om
Der gælder samme regler for spørgsmål til referencepersoner, som til en jobsamtale. Du må altså ikke spørge om private forhold som fx helbred og politiske tilhørsforhold.
Det må du gerne spørge om
Du må til gengæld gerne spørge om konsekvenserne af de oplysninger, du ønsker.
Har ansøgeren fx et stabilt fremmøde? Så spørger du ikke, om ansøgeren har helbredsproblemer, men indirekte om disse har indflydelse på ansøgerens varetagelse af sit job.
Opfølgning på referencetjek
Det er god stil at tale med ansøgeren om de oplysninger, du har modtaget, inden du træffer dit valg.
Der kan være en forklaring på de indhentede oplysninger, som kan betragtes fra flere vinkler og ansøgerens version kan være relevant - om ikke andet i retfærdighedens navn.