Konflikttrappen - forstå de 7 trin
Syv stadier i en konflikt
En konflikt med en kollega eller en anden relation kan hurtigt eskalere, hvis der ikke bliver gjort noget for at løse den.
Brug konfliktrappen nedenfor til at forstå, hvilke stadier en konflikt kan befinde sig i - og få på den måde et bedre udgangspunkt for at løse konflikten.
1. Uenighed
Du og din kollega har forskellige holdninger og interesser i forbindelse med en opgave, I skal løse. Der opstår spænding mellem jer.
2. Det er din skyld!
I er begge overbeviste om, at kollegaen er selve problemet. Jeres forhold begynder at blive dårligt. I misforstår og tvivler på hinandens motiver.
3. Problemet vokser
Nye problemer og gamle sager dukker op. Jeres samtaler begynder ofte sådan her: ”Du er også altid…” eller ”Du gør aldrig..."
4. Dialogen forsvinder
I hører ikke rigtigt efter, hvad den anden siger. Ord bliver misforstået med vilje. Til sidst kan I ikke længere snakke med hinanden - kun om hinanden.
5. Sort og hvidt
Den oprindelige konflikt betyder ikke noget længere. Det hele er sort og hvidt. Det handler kun om at have ret - eller ikke at have ret. I er blevet hinandens fjender.
6. Som fjender i krig
Vreden har overtaget. I fører nu åben krig. Målet er simpelt - at skade modparten. Alle midler tages i brug. Til sidst også psykisk og fysisk vold.
7. Klimaks
I kan ikke holde synet af hinanden ud. I kan ikke være i nærheden af hinanden, hverken i samme rum eller under samme tag. Konflikten har nået sit klimaks.
Hvad er konflikttrappen - teori
Konflikttrappen er en teori, der bruges til at forstå og analysere eskaleringen af konflikter. Den er udviklet af den norske professor Johan Galtung, som har forsket i konfliktløsning. Konflikttrappen beskriver, hvordan konflikter kan eskalere i forskellige trin fra en simpel uenighed til en alvorlig konflikt.
Sådan løser I konflikten
Uanset hvilket stadie jeres konflikt er havnet på, så er der flere ting I kan gøre for at løse den. Det handler blandt andet om at få skabt en dialog, hvor begge parter bliver hørt, og hvor I får en fælles forståelse af det, der er sket.
Læs om, hvordan du kan løse konflikten.