Det skal du have styr på, inden du ansætter
Her guider vi dig i alle formelle krav og regler samt gode overvejelser, du kan gøre dig, inden du ansætter en medarbejder.
Før du ansætter
Registrér dig som arbejdsgiver
Før du ansætter, skal du huske at registrere dig som arbejdsgiver, så du kan indberette A-skat mm. for dine medarbejdere. Det gør du på Virk.dk. Det gælder også, hvis du er ejer af din egen virksomhed og ønsker at udbetale løn til dig selv.
Hvilke ansættelsesforhold skal gælde?
Før du ansætter en medarbejder, skal du gøre det klart, hvilke vilkår der skal gælde for medarbejderen. Nogle vilkår er lovbestemt, fx for funktionærer, nogle er bestemt i kollektive overenskomster og andre har du selv indflydelse på.
Det kan være en god idé at søge konkret sparring og vejledning, når du skal ansætte en medarbejder, så du er sikker på at overholde reglerne. Som medlem af Krifa Selvstændige, kan du få sparring og vejledning i forbindelse med ansættelse og et tjek af ansættelseskontrakten.
Når du ansætter
Ansættelseskontrakten
Som arbejdsgiver har du pligt til at give din medarbejder en ansættelseskontrakt senest syv dage efter første arbejdsdag, hvor de kan læse deres vilkår for ansættelsen. Vi anbefaler, at I underskriver en ansættelseskontrakt inden første arbejdsdag. Læs mere om ansættelseskontrakt og få skabelon her.
Udenlandsk arbejdskraft
Hvis du overvejer at ansætte udenlandsk arbejdskraft, skal du huske at sikre dig, at de har de nødvendige tilladelser til at arbejde i Danmark. Læs mere om reglerne for udenlandsk arbejdskraft
Under ansættelsen
Løn til medarbejdere
Du skal lave en lønseddel, hver gang din medarbejder skal have løn. Det er din medarbejders dokumentation for, at de har modtaget deres løn. Her findes forskellige lønsystemer, du kan bruge.
Skat og bidrag
Du skal huske at indberette A-indkomst, løntimer, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag hver måned. Meget kan du opsætte automatisk i et lønsystem.
Arbejdsgiverbidrag
Som arbejdsgiver skal du hver måned betale arbejdsgiverbidrag. Det bliver opkrævet igennem det, der hedder Samlet Betaling.
Arbejdsmiljø og APV
Alle virksomheder med ansatte er omfattet af arbejdsmiljøloven. Derfor skal du som virksomhed mindst hvert tredje år blandt andet gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV). Det skal også gøres hvis der ændres i arbejdsmetoder, der har betydning for arbejdsmiljøet.
Forsikr dine medarbejdere
Det er lovpligtigt at forsikre dine medarbejdere mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Pension
Det er lovpligtigt, at du som arbejdsgiver indbetaler ATP-bidrag for dine medarbejdere. Du kan også overveje at lave en pensionsordning til dine ansatte. En pensionsordning indeholder ofte en forsikringspakke med gruppelivsforsikring, erstatning ved tab af erhvervsevne og sundhedssikring. Som medlem af Krifa Selvstændige kan du tegne en fordelagtig pensionsordning gennem os.
GDPR
Som arbejdsgiver skal du huske at overholde databeskyttelsesreglerne, når det kommer til opbevaring og behandling af oplysninger om dine ansatte. Allerede ved ansættelsen skal du være opmærksom, da ansættelseskontrakten skal indeholde oplysninger om GDPR i virksomheden.
Har du spørgsmål eller brug for sparring?
Som medlem af Krifa Selvstændige har du direkte adgang til vores HR-rådgivning, hvor du altid kan få svar på dine spørgsmål om ansættelsesvilkår og personalejura.