Person sidder og læser en jobansøgning

Den ansøgning husker jeg

De sidder med bunker af ansøgninger, når de udvælger jobkandidater på vegne af virksomheder. Læs med, når tre rekrutteringskonsulenter fortæller om de ansøgninger, der har gjort mest indtryk.
Anne Bjerregard Bang

Rekrutteringskonsulenter har flere ansøgninger gennem hænderne på en dag, end du vil skrive i hele dit liv. Men trods de store bunker er der alligevel nogle få men helt særlige ansøgninger, der har skilt sig ud i mængden.

Foto af Søren Bay Ivarsson, tidl. Rigspolitiet

Søren Bay Ivarsson, tidl. Rigspolitiet

- Jeg havde en bunke ansøgninger om at komme ind på Politiskolen. En ansøger havde lavet en storytelling om sin vej, en rejse, hen mod Politiskolen. Han havde bl.a. brugt et billede af sig selv foran skolen, tænkt forud. Det visuelle fyldte lige så meget som de skrevne ord. Jeg kan huske, at vi var nogle stykker, der tænkte: Er det måden? Det var stadig en skreven ting, men med et twistet koncept, en historie frem for en ansøgning. Han ønskede at skille sig ud blandt de mange hundrede ansøgere – og han gik da også videre.

Foto af Claus Gyldendal Tandrup, Jobindex

Claus Gyldendal Tandrup, Jobindex

- Når jeg læser ansøgninger, kigger jeg efter den personlige motivation for jobbet, og der vil jeg også gerne se noget personlighed, som jeg jo typisk ikke kan se ud af et CV. Jeg skulle rekruttere til et job i en virksomhed med et ret unikt produkt, som vi alligevel alle kender; et bagagebånd. De ansøgere, som skilte sig ud, var dem, der skrev om oplevelser, de havde haft fx i lufthavnen. Det samme gjorde sig gældende, da jeg kiggede ansøgninger igennem til et job i en butik på Strøget, som har eksisteret i mange år. En ansøger skrev ret malende om, hvordan hun ofte havde besøgt butikken med sine forældre, da hun var barn.

Foto af Morten Højbjerg, HR-konsulent, Krifa

Morten Højbjerg, HR-konsulent, Krifa

- En af de ansøgninger, jeg husker bedst, var en ansøgning til en stilling som digital journalist. Udover at være velskrevet, hvilket naturligvis er vigtigt, når man søger en journaliststilling, ramte den rigtigt fint med dels at fortælle lidt om ansøgeren, og hvad hun brændte for – og meget om, hvad hun kunne bidrage med i stillingen. Endeligt var det en af de få ansøgere til stillingen, hvor kendskab og brug af sociale og online medier fremstod som en helt naturlig del af ansøgningen – fx ved at anvende et hashtag i overskriften. Det var en af de ansøgninger, hvor vi ikke var i tvivl om, at hende var vi nødt til at møde til en samtale!

LÆS OGSÅ: Din guide til en god ansøgning

Professionel karriererådgivning

Bliv medlem og få personlig hjælp til din jobsøgning af vores dygtige karrierekonsulenter.