Krifa: Forståelsespapir er ambitiøst men ukonkret

Socialdemokraterne fik efter 20 dage landet en aftale i rød blok. Den indeholder mange gode takter, men er alt for ukonkret, mener Krifas formand, Søren Fibiger Olesen, og tilbyder partierne bag aftalen Krifas hjælp til at konkretisere.

Krifa har ventet i spænding på, at Mette Frederiksen og Socialdemokratiet fik forhandlet en aftale på plads med Det Radikale Venstre, SF og Enhedslisten. Det er blevet til ’en politisk forståelse’, som ifølge Krifas formand, Søren Fibiger Olesen, indeholder mange gode elementer i forhold til arbejdsmarkedet og de danske lønmodtagere.

- Først og fremmest skal der lyde et stort tillykke til den nye regering med Mette Frederiksen i spidsen. Det er på mange måder en ambitiøs aftale, de har landet, siger Søren Fibiger Olesen, og fortsætter:

- Jeg blev særligt begejstret på danskernes vegne, da jeg læste afsnittet på side 13 om en fleksibel tilbagetrækning. Det er også helt rigtigt set, at aftalen om seniorførtidspension, som den tidligere regering fik på plads, bliver ført ud i livet.

Formanden for Krifa roser også initiativet om at styrke den danske arbejdsmodel.

- Det er meget interessant, at de kommende overenskomstforhandlinger på det offentlige arbejdsmarked i højere grad skal præges af respekt og dialog. Det har vi 120 års erfaring med i Krifa, så vi bidrager selvfølgelig gerne i den proces, siger Søren Fibiger Olesen.

Alt for ukonkret

Dialogsynet er ikke det eneste, som Krifa gerne bidrager med. Ifølge formanden er forståelsespapiret alt for ukonkret og uhåndgribeligt, så Krifa hjælper gerne med at konkretisere på de arbejdsmarkedsrelaterede områder.

-  Der er generelt set ikke meget om arbejdsmarkedet i den nye aftale, og det, der er, er meget ukonkret. Det er ikke fair over for de danske lønmodtagere – for hvad skal de forvente sig af den nye regering? Kan Arne (fra S’ egen kampagne, red.) fx få lov til at gå tidligt på pension eller ej? Skal deltidsansatte tvinges til fuldtid, eller skal de lokkes på anden vis? Hvordan vil regeringen sikre, at arbejdsmiljøet reelt bliver bedre?, spørger Søren Fibiger Olesen. Han fortsætter:

- Alle de gode intentioner kan vi i Krifa hjælpe med at konkretisere, så det bliver til handling og dermed gør en mærkbar forskel blandt de danske lønmodtagere.

Krifa glædes over, at det nye flertal i Folketinget bl.a. vil arbejde for:

• Mindre sygefravær
  • Et forbedret arbejdsmiljø
  • Opkvalificering af ufaglærte
  • En målrettet beskæftigelses- og opkvalificeringsindsats
  • At offentlige overenskomstforhandlinger i højere grad baseres på respekt og dialog
  • Fleksibel tilbagetrækning
FRN